Historie

De Lochemse hockeyclub is in 1932 opgericht op initiatief van Jean Monod de Froideville, Jean, geboren in Nijmegen, was toen 22 jaar en studeerde in Deventer aan de Tropische Landbouw Hogeschool. Zijn ouders woonden in IndonesiĆ«.
Jean Monod de Froideville kwam naar Lochem als geliefde van een van de dochters van de familie Derksen. Een groot gezin met kinderen uit twee huwelijken, de Sandmans en de Derksens, die samen al een mixed elftal op de been konden brengen. In 1934 werd de LHC lid van de KNHB. Men startte de competitie in 1934 met een heren en een damesteam. Zo`n 20 jongens en 15 meisjes.

Het eerste 'veld' bestond uit het brede zandpad van de havezate Ampsen, daarna werd gespeeld in een weitje aan de Zutphenseweg, vervolgens op een stuk grasland aan de Veengoot. Tegelijkertijd werd een nieuw speelveld in gebruik genomen, dat van de gemeente Lochem kon worden gehuurd. Het is het terrein aan de voet van de Paasberg waarop de club nog steeds speelt.

Na de oorlog werd de LHC pas eind vijftiger jaren echt actief. In 1960 werd 'de Keet' gebouwd met afzonderlijke kleedkamers voor dames en heren. Groei maakte in 1974 de bouw van een nieuw clubhuis noodzakelijk, waarna in 1991 het huidige gebouw met volwaardige keuken, materiaalruimten en opvallende architectuur werd geopend. Het unieke dakterras biedt pas vanaf 1996 uitzicht op een kunstgrasveld, voor een club van de omvang als de LHC een absolute noodzaak.

Momenteel bestaat de club uit 8 jongensteams, 19 meisjesteams en meerdere senioren teams (veterinnen en veteranen). En niet te vergeten de G-hockeyers, de benjamins, kabouters en trimleden. Met als gevolg een ledental van ruim 500 en ondanks het dalende aantal hockeyers in de regio groeit de LHC nog steeds!