Informatie over Lochemse Hockey Club
Klik voor meer informatie over de betreffende categorie |
|
Bardienst (1) | |
Beleid (1) | |
Clubkleding (1) | |
Contributies (1) | |
De Club (1) | |
Gedragsregels (1) | |
G-Hockey (1) | |
Hockey voor Iedereen (1) | |
Huisregels Accommodatie (1) | |
Huisregels Bar (1) | |
Lidmaatschap (2) | |
Opzeggen lidmaatschap (1) | |
Organisatie (1) | |
Spelregels (1) | |
Sponsoring (1) | |
Statuten (1) | |
|
Sponsoring |
Sponsorbeleid van de LHC |
Het sponsorbeleid van de LHC?
Wat zou de Lochemse Hockeyclub zijn zonder haar sponsors? Wat zouden leden dan extra moeten betalen voor alle (extra) faciliteiten die de club biedt? Interessante vragen. Duidelijk is dat de Lochemse Hockeyclub heel wat extra kan doen voor haar leden dankzij de enorme inbreng van aanvullende middelen van sponsors, zowel in geld als in natura. Zo wordt er extra geïnvesteerd in opleidingen voor trainers, scheidrechters
maar vooral extra trainingen voor spelers, in de vorm van clinics- en andere specifieke
trainingen. We kunnen ons goede velden veroorloven en een adequaat clubhuis. Er
is een extra bijdrage voor professionele trainers, voor goede
keepersuitrustingen, toernooien, er kan (op bescheiden schaal) deelgenomen
worden aan de zaalcompetitie en zaaltrainingen. En er worden vele evenementen
georganiseerd met als voorbeeld de vrijwilligersdag, het championsdiner,
Lustrumfeesten en de afsluitende clubdag.
Van sponsoring profiteren we dus allemaal. We krijgen méér kwaliteit, voor dezelfde contributie. Anders gezegd: als we de huidige LHC-kwaliteit helemaal zelf zouden moeten betalen, dan zou de contributie zo’n 25% , hoger worden………………………………..en dat willen we natuurlijk niet!!
Doel
De sponsorcommissie heeft zich ten
doel gesteld om zoveel mogelijk structurele sponsor-inkomsten te verwerven voor
de LHC. Hiermee kunnen contributies op een aanvaardbaar niveau blijven, en
daarnaast zorgen deze inkomsten ervoor dat we extra activiteiten en
faciliteiten voor met name de jeugd kunnen organiseren.
Wederzijds belang
Bij de sponsoring willen we het
wederzijds belang in de gaten houden. Bedrijven willen uiteraard waar voor hun
geld, en de LHC kan de inkomsten goed gebruiken. Via de LHC kunnen sponsors op
een sympathieke manier hun bedrijf onder de aandacht brengen. Bij de leden, bij
bezoekers en bij andere sponsors.
De kosten van deze communicatie naar
potentiële klanten en de wijze waarop dit gebeurt moet voor de sponsor de
moeite waard zijn. Een sponsor
draagt LHC een warm hart toe en wil best een bijdrage leveren aan de club, maar
hij wil er natuurlijk ook wel wat voor terug zien. Zo zakelijk is de realiteit
natuurlijk wel. Hiervoor is veelal enig maatwerk nodig. Daarnaast zal er
een consistente lijn gevolgd moeten worden om er voor te zorgen dat de kosten
voor de verschillende sponsors en soorten uitingen zich redelijk tot elkaar
verhouden.
Sponsorpakketten
We hebben daarom in 2013 ons
sponsorpakket onder de loep genomen en in een nieuwe jasje gestoken. We werken nu
met verschillende sponsorpakketten. In principe komt het er op neer dat elk
pakket een instaptarief heeft en door middel van een zogenaamde cafetariamodel
er modules kunnen worden aan- en uitgezet naar gelang de behoefte van de
sponsor. Het jaarlijkse sponsorbedrag (het totaal van geld en natura) bepaalt de uiteindelijke classificatie . Hiervoor is een schema
opgesteld dat als eenvoudig handvat kan dienen. In overleg met de sponsor kan
aan de hand hiervan een specifiek sponsorpakket worden opgesteld dat goed
aansluit bij de wensen van de sponsor. Zo kan de sponsor bij het gekozen pakket
extra mogelijkheden kiezen. Voorbeelden van deze extra mogelijkheden kunnen de
volgende zijn:
·
Extra kleding sponsors;
·
Wedstrijdshirts sponsoren voor een team;
·
Grotere (kleuren) advertenties in de
BewaarKreet;
·
Sponsoruitingen op de LisaApp;
·
Deelnemen aan het sponsorbenefitprogramma;
·
Extra reclame-uitingen op het complex;
Looptijd contracten
Uitgangspunt bij het aangaan van een
sponsorrelatie is een tijdsduur van 3 jaar voor de Business Club en twee jaar
voor Teamsponsors. Dit k doordat in het eerste jaar vaak de meeste
aanschafkosten plaatsvinden. Indien een nieuwe sponsor eerst een jaar wil
kijken of het sponsoren van de LHC voor het bedrijf zinvol is, dan is dit uiteraard
mogelijk. Bedoeling hiervan is uiteraard de drempel te verlagen om de stap naar
sponsoring te maken.
Alle reclame-uitingen via de sponsorcommissie
Kleding
Als LHC willen we graag uniform
voor de dag komen. Daarom is er besloten om het hockeymerk "Reece" als de standaard voor de shirts, sokken,
rokjes en broekjes te hanteren.
Bij onze sponsor Intersport Harbach
in Zutphen krijgen jullie als lid van de LHC standaard 10% korting op hockey
artikelen. Tijdens de speciale Hockey Koopavonden kunnen jullie weer profiteren
van 20 % korting! Deze worden
kenbaar gemaakt op de website en de LisaApp.
Het uit-tenue is, indien de
tegenstander in het blauw speelt, in principe een wit shirt, maar andere
kleuren mogen, als het team maar hetzelfde heeft. Het uit-tenue mag alleen
gebruikt worden indien de tegenstander in het blauw speelt. Op Lisa wordt dit
(vaak) aangegeven. Normaal gesproken bevat deze geen sponsoruitingen, indien
wel dan moet het een officiële sponsor van de club zijn. Sponsorregels gelden
voor alle onderdelen van het tenue (shirt, sokken, broek/rok), reclame-uitingen
op het complex alsmede overige zaken moeten LHC gerelateerd zijn.
Vesten, truien, trainingspakken
Veel teams nemen het initiatief om
voor gebruik van vesten, truien of trainingspakken een
zogenaamde ‘Vrienden van Team …’ te initiëren, zonder dat dit een sponsor
van de LHC is of wordt. Dit begrijpen we uiteraard, echter er mogen dan alleen namen van privé personen of
bedrijven in gewone lettertype op de kleding worden gedrukt, en geen logo’s of
beeldmerken van bedrijven. Het minimale aantal vermeldingen moet 5
bedrijven/personen zijn. Ook hiervoor geldt, ga altijd vooraf in overleg met de
sponsorcommissie.
Nieuw
in seizoen 2014-2015: Teamsponsoring Wedstrijdtenue en uitshirts
Een nieuwe vorm van sponsoring is
teamsponsor van een jeugdteam. Dit houdt in dat de naam van de teamsponsor op
de rug van het blauwe wedstrijd shirt kan komen te staan. Een uitbreiding op
dit pakket kan ook sponsoring van de uitshirts zijn. Verder heeft de teamsponsor
het (eerste) recht dat zijn naam op bijvoorbeeld trainingspakken en vesten kan
komen te staan. De kosten van dit pakket is het instapbedrag per jaar van het
betreffende team plus de eenmalige bijdrage in de materiaal kosten. Het
contract is in principe 2 jaar. Indien een jeugdlid van de sponsor in het
gesponsorde team zit, gaat de sponsoring het tweede naar het (nieuwe) team van
het jeugdlid. maar kan ook korter worden
afgesloten. Deze nieuwe vorm van
sponsoring geeft veel nieuwe mogelijkheden, graag leggen wij u dit als
sponsorcommissie uit.
We zijn afgelopen jaar ook
met de sponsorbenefits begonnen. Bij sommige sponsors hebben we ook afspraken
kunnen maken over extra voordelen voor leden en/of de club. De bekendste is
wellicht de Volvo Clubbonus. Dit is een bonus van € 1.000,- voor de LHC van
Volvo als u een nieuwe Volvo koopt bij Volvo Harrie Arendsen in Ruurlo. Maar
ook de leden kunnen korting krijgen bij sponsors. Op de LisaApp in het
onderdeel CLUB/Acties en CLUB/Sponsors is dit te zien. Mocht een sponsor hier
aan mee doen staat er (SB€) achter zijn naam. Voor u als lid levert dit extra
voordeel op, voor u als sponsor levert dit meer klanten op. Een win-win
situatie dus. Komend jaar willen we dit verder gaan uitbreiden. De huidige
sponsors die hieraan meedoen zijn: Volvo Harrie Arendsen Ruurlo, Harbach
Intersport Zutphen, Juwelier Paauw Lochem, Schuitema NVM Lochem en
Installatiebedrijf van Holshuysen Lochem.
Overige (team)sponsoring Speciale aandacht verdient de
teamsponsoring. Als sponsorcommissie werken we graag mee om privé of team initiatieven te doen slagen.
Daarbij zullen we uiteraard ook de belangen van de LHC als geheel en van onze
huidige sponsors zorgvuldig mee laten wegen. In (vooraf) overleg is veel
mogelijk en we staan graag open voor nieuwe ideeën. Voorkom teleurstellingen of
scheve gezichten bij andere sponsors, en ga tijdig in overleg met ons.
Sponsoring is voor iedereen
Allereerst is het van belang te weten, dat de bijdragen die sponsors
leveren, ten goede komen aan de héle club. Het clubbelang gaat dus vóór het
individuele of het teambelang. En dat is een principieel uitgangspunt. Zoals
gezegd: van sponsoring genieten we allemaal.
Als we Dames of Heren 1 zien in shirts of een outfit van 1 van onze
sponsors, dan dragen die spelers dat dus vooral om daar de héle vereniging van
te laten profiteren. Eigenlijk fungeren zij vooral als uithangbord. De spelers
hebben vaak zelf een voordeel in de vorm van goedkopere kleding, maar ze zijn
ook verplicht om de naam van ónze sponsor te presenteren. En dat doen ze ook.
Net als alle andere teams die een shirtsponsor hebben. Vanuit respect naar de
sponsor, én vanuit het grotere clubbelang.
De Lochemse Hockey Club heeft voor alle
taken en verantwoordelijkheden in de vereniging een commissie ingesteld. De
verantwoordelijkheden worden zo helder vastgelegd. Iedereen weet precies waar
hij aan toe is. En kan daar ook op worden aangesproken. Als iedereen een beetje helpt, doen we samen
alles. Dat is het idee.
Zo is de sponsorcommissie aangesteld om voor de hele vereniging extra financiële middelen te genereren en dat doet de sponsorcommissie met toewijding en met succes. Sinds de nieuwe aanpak wordt er jaarlijks zo’n € 30.000 (seizoen 2013-2014) euro aan middelen gegenereerd. En dat is voor een club van onze omvang een enorm bedrag. Het streven van de sponsorcommissie is om over twee jaar(vanaf seizoen 2016-2017) € 40.000 per jaar aan sponsoring te verwerven en dat is een hele uitdaging. Helaas is nog niet iedereen op de hoogte van deze LHC-sponsor-aanpak en nemen betrokkenen regelmatig spontaan het initiatief om bijvoorbeeld een team te sponsoren. Vaak gaat het hier om een eigen team belang en niet direct om het clubbelang. Het vervelende is echter dat Lochemse ondernemers vanuit onverwachte hoek opnieuw kunnen worden benaderd, wat onnodige irritaties oproept. Of dat bestaande sponsors het gevoel krijgen anders behandeld te worden. Het overzicht raakt volledig zoek en het clubbelang wordt niet gediend. We zijn natuurlijk erg blij met ideeën en het aanbrengen van namen van potentiele sponsors, geef deze vooral door, dan zorgen wij dat alles goed wordt afgestemd. De afspraken zijn helder: de sponsorcommissie behartigt de sponsorbelangen en onderneemt acties. Wie iets wil organiseren neemt contact op met de sponsorcommissie. Wie graag sponsorgelden werft is zeer welkom in de sponsorcommissie.
Veel mogelijkheden voor sponsors
Hockey is héél sterk in opkomst.
Begrijpelijk, hockey is gewoon een erg leuk spelletje. Om te spelen en om naar
te kijken. De sfeer op en rond het veld is sportief en plezierig. Het succes
van hockey heeft ook de aandacht van sponsors getrokken. Op lokaal niveau
blijken er goede relaties te bestaan tussen het bedrijfsleven en de
hockeyclubs.
De hockeyclub heeft ook wat retour te bieden. Er zijn diverse mogelijkheden voor publiciteit. Gericht op de ruim 600 leden en hun aanhang. Advertenties, shirtreclame en reclameborden langs de velden dragen niet alleen een boodschap uit, maar laten ook de betrokkenheid van bedrijven zien. Jaarlijks houden we onze LHC business avond. Deze organiseren we om onze sponsors te bedanken en hen de gelegenheid te bieden onderling te kunnen netwerken. Deze avond houden we vaak op locatie bij een van de sponsors. Elk jaar wordt er ook een boeiende spreker uitgenodigd. In het komende seizoen willen we ook starten met een sponsor café. De bedoeling is dat we minimaal twee keer per jaar bij een thuiswedstrijd van Dames of Heren 1,met de sponsors onder het genot van een hapje en een drankje, de sportieve prestaties van deze teams bewonderen. Na afloop zal er een meet-en-greet met het team zijn. Natuurlijk zijn de sponsors bij elke wedstrijd van harte welkom.
Contact
Wij komen als sponsorcommissie graag met u in contact
als sponsor of horen graag uw ideeën als lid.
Door een mailtje te sturen naar: [email protected] kunt u ons bereiken, wij nemen dan snel contact met u op.
Met vriendelijke groet,
De sponsorcommissie
Sponsorcommissieleden
seizoen 2014 – 2015 met kerntaak
Frank Annink -
Bestuurslid sponsorzaken LHC;
Michel van den Bos -
Coördinator sponsorcie, Teamsponsoring en digitale uitingen & Lisa;
Sisca Bosma -
Kleding en contracten;
Edwin van Dijk -
Business Club;
Petra Fokkema -
Kleding en BewaarKreet;
Versie: 26
september 2014
|