header foto header foto header foto
header foto header foto header foto
header foto header foto header foto
 

Sponsoring mogelijkheden

De sponsorcommissie heeft zich ten doel gesteld om zoveel mogelijk structurele sponsorinkomsten te verwerven voor de LHC. Hiermee kunnen contributies op een aanvaardbaar niveau blijven, en daarnaast zorgen deze inkomsten ervoor dat we extra activiteiten en faciliteiten voor met name de jeugd kunnen organiseren.

Bij de sponsoring willen we het wederzijds belang in de gaten houden. Bedrijven willen uiteraard waar voor hun geld, en de LHC kan de inkomsten goed gebruiken. Via de LHC kunnen sponsors op een sympathieke manier hun bedrijf onder de aandacht brengen. Bij de leden, bij bezoekers en bij andere sponsors.

De kosten van deze communicatie naar potentiële klanten en de wijze waarop dit gebeurt moet voor de sponsor de moeite waard zijn. Een sponsor draagt LHC een warm hart toe en wil best een bijdrage leveren aan de club, maar hij wil er natuurlijk ook wel wat voor terug zien. Zo zakelijk is de realiteit natuurlijk wel. Hiervoor is veelal enig maatwerk nodig. Daarnaast zal er een consistente lijn gevolgd moeten worden om er voor te zorgen dat de kosten voor de verschillende sponsors en soorten uitingen zich redelijk tot elkaar verhouden.

Sponsorpakketten
We hebben daarom in 2013 ons sponsorpakket onder de loep genomen en in een nieuwe jasje gestoken. We werken nu met verschillende sponsorpakketten. In principe komt het er op neer dat elk pakket een instaptarief heeft en door middel van een zogenaamde cafetariamodel er modules kunnen worden aan- en uitgezet naar gelang de behoefte van de sponsor. Het jaarlijkse sponsorbedrag (het totaal van geld en natura) bepaalt de uiteindelijke classificatie . Hiervoor is een schema opgesteld dat als eenvoudig handvat kan dienen. In overleg met de sponsor kan aan de hand hiervan een specifiek sponsorpakket worden opgesteld dat goed aansluit bij de wensen van de sponsor. Zo kan de sponsor bij het gekozen pakket extra mogelijkheden kiezen. Voorbeelden van deze extra mogelijkheden kunnen de volgende zijn:

  • Extra kleding sponsors
  • Wedstrijdshirts sponsoren voor een team
  • Grotere (kleuren) advertenties in de BewaarKreet
  • Sponsoruitingen op de LisaApp
  • Deelnemen aan het sponsorbenefitprogramma
  • Extra reclame-uitingen op het complex

Looptijd contracten
Uitgangspunt bij het aangaan van een sponsorrelatie is een tijdsduur van 3 jaar voor de Business Club en twee jaar voor Teamsponsors. Dit k doordat in het eerste jaar vaak de meeste aanschafkosten plaatsvinden. Indien een nieuwe sponsor eerst een jaar wil kijken of het sponsoren van de LHC voor het bedrijf zinvol is, dan is dit uiteraard mogelijk. Bedoeling hiervan is uiteraard de drempel te verlagen om de stap naar sponsoring te maken.

Alle reclame-uitingen via de sponsorcommissie?
Zoals aangegeven is het naast het behartigen van de belangen van onze leden en de club voor ons belangrijk om de sponsorbelangen goed te dienen. Alle leden kunnen hieraan bijdragen, door het dragen van de juiste sponsorkleding (en natuurlijk een goede omgang hiermee), alsmede de huidige sponsoruitingen op de club te respecteren. Sponsorregels gelden voor alle onderdelen van het tenue (shirt, sokken, broek/rok), trainingspakken, vesten, alle reclame-uitingen op het complex en andere LHC-gerelateerde (digitale) zaken.

Kleding
Als LHC willen we graag uniform voor de dag komen. Daarom is er besloten om het hockeymerk "Reece" als de standaard voor de shirts, sokken, rokjes en broekjes te hanteren.
Bij onze sponsor Intersport Harbach in Zutphen krijgen jullie als lid van de LHC standaard 10% korting op hockey artikelen. Tijdens de speciale Hockey Koopavonden kunnen jullie weer profiteren van 20 % korting! Deze worden kenbaar gemaakt op de website en de LisaApp.
Het uittenue is het formele tenue. Alleen als uitwedstrijden de kleuren tot verwarring kunnen leiden, moet het bezoekende team in een afwijkende kleur spelen. Rood is de kleur van het afwijkende uit-shirt. Op Lisa wordt dit (vaak) aangegeven. Normaal gesproken bevat deze geen sponsoruitingen, indien wel dan moet het een officiële sponsor van de club zijn. Sponsorregels gelden voor alle onderdelen van het tenue (shirt, sokken, broek/rok), reclame-uitingen op het complex alsmede overige zaken moeten LHC gerelateerd zijn.

Vesten, truien, trainingspakken
Veel teams nemen het initiatief om voor gebruik van vesten, truien of trainingspakken een zogenaamde ‘Vrienden van Team’ te initiëren, zonder dat dit een sponsor van de LHC is of wordt. Dit begrijpen we uiteraard, echter er mogen dan alleen namen van privé personen of bedrijven in gewone lettertype op de kleding worden gedrukt, en geen logo’s of beeldmerken van bedrijven. Het minimale aantal vermeldingen moet 5 bedrijven/personen zijn. Ook hiervoor geldt, ga altijd vooraf in overleg met de sponsorcommissie.

Nieuw in seizoen 2014-2015: Teamsponsoring Wedstrijdtenue en uitshirts
Een nieuwe vorm van sponsoring is teamsponsor van een jeugdteam. Dit houdt in dat de naam van de teamsponsor op de rug van het blauwe wedstrijd shirt kan komen te staan. Een uitbreiding op dit pakket kan ook sponsoring van de uitshirts zijn. Verder heeft de teamsponsor het (eerste) recht dat zijn naam op bijvoorbeeld trainingspakken en vesten kan komen te staan. De kosten van dit pakket is het instapbedrag per jaar van het betreffende team plus de eenmalige bijdrage in de materiaal kosten. Het contract is in principe 2 jaar. Indien een jeugdlid van de sponsor in het gesponsorde team zit, gaat de sponsoring het tweede naar het (nieuwe) team van het jeugdlid. maar kan ook korter worden afgesloten. Deze nieuwe vorm van sponsoring geeft veel nieuwe mogelijkheden, graag leggen wij u dit als sponsorcommissie uit.

Sponsorbenefits, wat is dat?
We zijn afgelopen jaar ook met de sponsorbenefits begonnen. Bij sommige sponsors hebben we ook afspraken kunnen maken over extra voordelen voor leden en/of de club. De bekendste is wellicht de Volvo Clubbonus. Dit is een bonus van € 1.000,- voor de LHC van Volvo als u een nieuwe Volvo koopt bij Volvo Harrie Arendsen in Ruurlo. Maar ook de leden kunnen korting krijgen bij sponsors. Op de LisaApp in het onderdeel CLUB/Acties en CLUB/Sponsors is dit te zien. Mocht een sponsor hier aan mee doen staat er (SB€) achter zijn naam. Voor u als lid levert dit extra voordeel op, voor u als sponsor levert dit meer klanten op. Een win-win situatie dus. Komend jaar willen we dit verder gaan uitbreiden. De huidige sponsors die hieraan meedoen zijn: Volvo Harrie Arendsen Ruurlo, Harbach Intersport Zutphen, Juwelier Paauw Lochem, Schuitema NVM Lochem en Installatiebedrijf van Holshuysen Lochem.

Overige (team)sponsoring
Speciale aandacht verdient de teamsponsoring. Als sponsorcommissie werken we graag mee om privé of team initiatieven te doen slagen. Daarbij zullen we uiteraard ook de belangen van de LHC als geheel en van onze huidige sponsors zorgvuldig mee laten wegen. In (vooraf) overleg is veel mogelijk en we staan graag open voor nieuwe ideeën. Voorkom teleurstellingen of scheve gezichten bij andere sponsors, en ga tijdig in overleg met ons.

Sponsoring is voor iedereen
Allereerst is het van belang te weten, dat de bijdragen die sponsors leveren, ten goede komen aan de héle club. Het clubbelang gaat dus vóór het individuele of het teambelang. En dat is een principieel uitgangspunt. Zoals gezegd: van sponsoring genieten we allemaal.

Als we Dames of Heren 1 zien in shirts of een outfit van 1 van onze sponsors, dan dragen die spelers dat dus vooral om daar de héle vereniging van te laten profiteren. Eigenlijk fungeren zij vooral als uithangbord. De spelers hebben vaak zelf een voordeel in de vorm van goedkopere kleding, maar ze zijn ook verplicht om de naam van ónze sponsor te presenteren. En dat doen ze ook. Net als alle andere teams die een shirtsponsor hebben. Vanuit respect naar de sponsor, én vanuit het grotere clubbelang.

De sponsorcommissie voert het beleid uit
De Lochemse Hockey Club heeft voor alle taken en verantwoordelijkheden in de vereniging een commissie ingesteld. De verantwoordelijkheden worden zo helder vastgelegd. Iedereen weet precies waar hij aan toe is. En kan daar ook op worden aangesproken. Als iedereen een beetje helpt, doen we samen alles. Dat is het idee.
Zo is de sponsorcommissie aangesteld om voor de hele vereniging extra financiële middelen te genereren en dat doet de sponsorcommissie met toewijding en met succes. Sinds de nieuwe aanpak wordt er jaarlijks zo’n € 30.000 (seizoen 2013-2014) euro aan middelen gegenereerd. En dat is voor een club van onze omvang een enorm bedrag. Het streven van de sponsorcommissie is om over twee jaar(vanaf seizoen 2016-2017) € 40.000 per jaar aan sponsoring te verwerven en dat is een hele uitdaging.

Helaas is nog niet iedereen op de hoogte van deze LHC-sponsor-aanpak en nemen betrokkenen regelmatig spontaan het initiatief om bijvoorbeeld een team te sponsoren. Vaak gaat het hier om een eigen team belang en niet direct om het clubbelang. Het vervelende is echter dat Lochemse ondernemers vanuit onverwachte hoek opnieuw kunnen worden benaderd, wat onnodige irritaties oproept. Of dat bestaande sponsors het gevoel krijgen anders behandeld te worden. Het overzicht raakt volledig zoek en het clubbelang wordt niet gediend. We zijn natuurlijk erg blij met ideeën en het aanbrengen van namen van potentiele sponsors, geef deze vooral door, dan zorgen wij dat alles goed wordt afgestemd.

De afspraken zijn helder: de sponsorcommissie behartigt de sponsorbelangen en onderneemt acties. Wie iets wil organiseren neemt contact op met de sponsorcommissie.
Wie graag sponsorgelden werft is zeer welkom in de sponsorcommissie.

Veel mogelijkheden voor sponsors
Hockey is héél sterk in opkomst. Begrijpelijk, hockey is gewoon een erg leuk spelletje. Om te spelen en om naar te kijken. De sfeer op en rond het veld is sportief en plezierig. Het succes van hockey heeft ook de aandacht van sponsors getrokken. Op lokaal niveau blijken er goede relaties te bestaan tussen het bedrijfsleven en de hockeyclubs.
De hockeyclub heeft ook wat retour te bieden. Er zijn diverse mogelijkheden voor publiciteit. Gericht op de ruim 600 leden en hun aanhang. Advertenties, shirtreclame en reclameborden langs de velden dragen niet alleen een boodschap uit, maar laten ook de betrokkenheid van bedrijven zien.
Jaarlijks houden we onze LHC business avond. Deze organiseren we om onze sponsors te bedanken en hen de gelegenheid te bieden onderling te kunnen netwerken. Deze avond houden we vaak op locatie bij een van de sponsors. Elk jaar wordt er ook een boeiende spreker uitgenodigd.
In het komende seizoen willen we ook starten met een sponsor café. De bedoeling is dat we minimaal twee keer per jaar bij een thuiswedstrijd van Dames of Heren 1,met de sponsors onder het genot van een hapje en een drankje, de sportieve prestaties van deze teams bewonderen. Na afloop zal er een meet-en-greet met het team zijn. Natuurlijk zijn de sponsors bij elke wedstrijd van harte welkom.

Contact
Wij komen als sponsorcommissie graag met u in contact als sponsor of horen graag uw ideeën als lid.
Door een mailtje te sturen naar:
[email protected] kunt u ons bereiken, wij nemen dan snel contact met u op.

Met vriendelijke groet,
De sponsorcommissie


Sponsorcommissieleden seizoen 2017 – 2018 met kerntaak

  • Bestuurslid sponsorzaken LHC; Boudewijn van Vilsteren
  • Michel van den Bos Coördinator sponsorcie, Teamsponsoring en digitale uitingen & Lisa
  • Sisca Bosma Kleding en contracten
  • Edwin van Dijk Business Club
  • Petra Fokkema Kleding en BewaarKreet