In memoriam - Nico Brouwers

Herinneringen aan Nico Brouwers

Een zeer gewaardeerd lid van ons Accommodatie-team, Nico Brouwers, is overleden op 15 november j.l.

Nico en zijn vrouw Hanneke Brouwers kwamen, inmiddels jaren geleden, in Lochem wonen en werden mijn achterburen. Al snel na onze eerste kennismaking besloot Nico dat hij bij het Accommodatie-team van de LHC, de club die de accommodatie en het terrein van de LHC onderhoudt ook wel het A-team genoemd, wel van toegevoegde waarde zou kunnen zijn.

Nico maakte op z’n eerste "werkdag” al behoorlijk indruk. Na een in zijn ogen veel te lange koffie, "ik ben hier om te werken, niet voor de koffie” ging z’n eerste klusje, snoeien met de bosmaaier, al gauw ten koste van een waterleiding. Nu doe ik hem echter groot onrecht!

Samenwerken met Nico was een genoegen. Hij was van alle markten thuis, pakte alles aan, was een echte Pietje Precies en werkte door tot over zijn grenzen. Ook dat hebben we geconstateerd.

De eerste keer dat Nico ziek werd, wilde hij er niet over praten. We wisten wel dat hij "wat onder de leden” had maar "mannen onder elkaar" bespreken liever andere zaken. De volgende keer was anders, veel bedreigender. Ik denk dat het op vaste momenten klussen en praten met een groep mannen en Patty en niet te vergeten met Agnes, voor Nico en ieder van ons heel waardevol is geweest. Zeker op een moment van ziekte. Nico wilde niet ontzien worden. Alles was bespreekbaar. Bijna elke klus ook.

In de periode van de medische behandelingen heeft Nico geen werkdag van het A-team gemist. Wel viel het de laatste maanden op dat hij op het terrein verrassend veel plekken kon vinden waar hij even kon uitrusten. Met bewondering hebben de leden van het A-team Nico’s gevecht ervaren. Klagen kwam niet bij hem op.

Veel herinneringsvolle momenten hebben we met elkaar gedeeld: de bijdrage aan de verbouwing van de bar en de keuken, de herinrichting van "zijn” werkhok, de vaste "taak” op de grasmaaier en niet te vergeten de jaarlijkse erwtensoep-lunch zoals door Hanneke werd verzorgd.

Het zijn niet alleen Nico’s activiteiten binnen het A-team die we niet licht zullen vergeten. Zijn inzicht in trainingen en het begeleiden van kinderen toonden de andere zijde van Nico’s kwaliteiten. Maar bovenal zijn gevoel voor humor.

Lieve familie, wij houden Nico in herinnering als een bijzondere, positieve, kritische en zorgzame vriend.

Julius Kayser

Namens het Accommodatie-team