Geef de stick door

GEEF DE STICK DOOR…. 5 vragen aan Eva Kuijl

GEEF DE STICK DOOR…. 5 vragen aan Eva Kuijl

Wie zorgt ervoor dat de velden er altijd keurig bij liggen en hoeveel tijd gaat daar in zitten? Wie regelt de administratie of de inkoop van materialen? Wie plant de wedstrijden en regelt er scheidsrechters? Deze rubriek laat je kennis maken met onze vrijwilligers. Piet de Kant gaf in maart de stick door aan Eva Kuijl, omdat hij haar een prachtig talent vindt als jonge trainster (Kabouters) van onze club.

Vertel iets over jezelf en wat is je functie binnen LHC

Piet, ontzettend leuk en verrassend dat jij mij de stick doorgeeft! Dankjewel!

Mijn naam is Eva Kuijl, ik ben nu 18 jaar en ik woon in Lochem. Sinds mijn 6e zit ik op hockey en ben uiteraard als ukkie bij Piet de Kant begonnen. Tegenwoordig volg ik de opleiding onderwijsassistent in Doetinchem. Deze opleiding duurt 2 jaar en ik zit nu in mijn laatste jaar. Het leukste van deze opleiding vind ik het vele contact dat je met kinderen hebt. Dit past ook bij mijn functie binnen de LHC, want op zaterdagochtend ben ik de hoofdtrainster van de kabouters. Iets wat ik super leuk vind om iedere week weer te mogen doen!

Wanneer en waarom ben je actief geworden op de club?

Toen ik in het eerste jaar van het VMBO stage moest lopen, kwam een oud klasgenoot van mij met het idee om vrijwillig training te gaan geven. Na enkele mailtjes was dit geregeld en stond ik als 12 jarige training te geven bij Piet. Nadat ik mijn maatschappelijke stage uren ruimschoots had overschreden, kwam Piet met het voorstel om gewoon training te blijven geven. Ik had niet lang nodig om hier over na te denken en bleef training geven, omdat ik het zo ontzettend leuk vond. Uiteindelijk heb ik 4 jaar lang training gegeven als hulptrainer bij de kabouters en benjamins.

Na deze 4 jaar was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik ben toen begonnen met training gegeven bij de Technical Friday, maar wat miste ik de kabouters! Dus heb ik volmondig ja gezegd, toen Piet mij het aanbod deed om hoofdtrainster te worden bij de kabouters. Het is eigenlijk wel heel leuk en speciaal dat ik Piet nu help met training geven, terwijl hij mij heeft getraind toen ik 6 jaar was! Training geven zie ik als een hele leuke hobby en dan valt het wel mee om iedere zaterdagochtend om 8 uur weer fris en fruitig op het veld te staan. Gelukkig krijg ik hulp van 3 super trainsters, namelijk Sam, Marijn en Anne (dank dames!).

Wat is je leukste moment/herinnering aan LHC?

Elke zaterdagochtend ervaar ik als een leuk moment, vooral de glunderende gezichten van de jonge talenten wanneer jij ze iets leert, daar kan ik heel erg van genieten. Deze jonge leden gebruiken al hun energie, om de bal vooruit te krijgen en dan is het toch een geweldig moment wanneer het beter en beter gaat. Ze stralen van oor tot oor! Het is ook geweldig als een kabouter driekwartier ontzettend zijn best doet en daarna neerploft met een bezweten lijf op de bank, wachtend op zijn bekertje ranja en zijn koekje. Ik vind het onwijs leuk om jonge kinderen iets waardevols te leren. Hockey is niet alleen een sport. Je doet het met een groep waar samen iets bereiken centraal staat. Veel contacten die je er leert kennen worden uiteindelijk vrienden van je, waar je zo je hele jeugd mee kunt hockeyen.

Wat vind je goed en wat zou je verbeterd willen zien binnen LHC?

De trainingen en de begeleiding van de jongste jeugd is erg sterk binnen LHC. Met de begeleiding van trainers en extra leuke toernooien worden zij langzaam klaargestoomd voor de elftallen. Wat ook goed is geregeld zijn de scheidsrechters die nodig zijn om de wedstrijden te begeleiden. Dit wordt dit ruim van te voren aangegeven, wat erg fijn is!

Wat ik als een verbeterpunt zie is de verhouding van eerstelijns teams ten opzichte van de tweedelijns teams. Zelf hockey ik in de MA2 en er wordt soms opgemerkt dat er wel degelijk verschil word gemaakt tussen een eerstelijns team of een tweedelijns team. Dit zie ik voornamelijk terug in de trainingen. Het zou niet helemaal eerlijk zijn wanneer het ene team twee keer in de week training krijgt van een goed opgeleide en ervaren trainer, terwijl het andere team hier een keer per week gebruik van mag maken. Helemaal wanneer de contributie gelijk is. Dit vind ik jammer, want naar mijn mening is hockey een hobby, waar je twee uur per week training krijgt van een goed opgeleide en ervaren trainer. Helemaal wanneer je in de A-lijn hockeyt.

Aan wie geef jij de stick door en waarom?

Graag wil ik de stick doorgeven aan Thijs van Alen. Ondanks dat de A2 en hij niet veel schelen qua leeftijd, staat hij er toch elke week en nam hij het initiatief om ons langer training te kunnen geven. Thijs is ook erg actief als het om het beheer van de keepers spullen gaat!

Wil je ook graag iets doen voor onze mooie club, dan kun je contact opnemen met Ingrid Middag van de Vrijwilligerscommissie: 06-14382065 (of [email protected])