Geef de stick door

'Geef de stick door' met ere-lid Rob Back

Voor de eerste keer geven wij graag de stick aan ons ere-lid Rob Back:

1. Vertel iets over uzelf en wat is uw functie binnen LHC:

Ik ben 74 jaar, sedert 1974 lid van de LHC en was van 1977-1991 voorzitter.

Door omstandigheden moest ik in 1998 het actief beoefenen van de hockey-sport beëindigen. Ik fluit binnen de club en tevens fluit ik bij de landelijke hockeyclub "de Zestig-Plussers”, waarbij eens per 3 weken onderlinge wedstrijden worden gespeeld en waaraan per dag zo’n 16  tot soms wel 20 teams deelnemen! Daardoor kom ik bij diverse grote clubs in Nederland. Vanaf begin 2000 functioneert het Accommodatie Team binnen de LHC, noodzakelijk in het leven geroepen om gestructureerd de accommodatie op peil te houden. Hierin functioneer ik sedert het begin. Alle specifiek technische zaken laat ik graag aan de overige leden van het team over. Ik houd mij bezig met algemene hygiëne, opruimen, onkruidverwijdering, hand –en spandiensten, indien nodig beregening, etc. Deze specifieke taak wordt door de leden van het team omschreven  als "Robben”. Doordat ik dus regelmatig bij diverse grote clubs in ons land kom kan ik met genoegen met betrekking tot onze accommodatie concluderen hoe belangrijk het is een accommodatieteam te hebben binnen de LHC!

1. Wanneer en waarom bent u actief geworden op de club?

Mijn vrouw Mary was al sedert 1970, het jaar dat ik in Lochem in maatschapsverband als dierenarts begon te werken, lid van de LHC. Toen was net een veterinnen team geformeerd. In 1974 kwam een veteranenteam van de grond. Schoorvoetend heb ik mij, licht "onder druk”, aangemeld: ik heb altijd tot ik in 1969 de praktijk in ging bij Kampong in Utrecht, gevoetbald. Het werd een bijzondere tijd binnen de club. De meeste  teamleden hadden jonge kinderen. De club had, meen ik, 180 leden. Het "oude clubhuis” was net gebouwd. Zaterdags werd er getraind en natuurlijk geborreld. In 1977 heb ik mij spontaan aangemeld om de functie van voorzitter te bekleden. Er was een gevoel van verantwoordelijkheid ten opzichte van de LHC die mij er toe zette mij kandidaat te stellen. Velen hadden hun bedenkingen hieromtrent, omdat ik door de praktijk het té druk zou hebben om de functie naar behoren te bekleden. Let wel, wij hebben drie kinderen, wij allen hockeyden! Het werden 14 heel fijne jaren! Altijd fijne mede-bestuursleden gehad. En daarnaast ontstond er een samenwerking met Aad van den Ende, die allereerst actief was bij de fantastische Lustrumviering in 1984 en later zo’n belangrijke rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van het nieuwe clubhuis in 1991, alsmede de aanleg van KG1 in 1996. Eind jaren ‘80 zijn wij als bestuur samen met Aad actief in gesprek geweest met de Korfbalclub, "het Overschotje”, om naar onze accommodatie te komen! Aad van de Ende heeft aan de wieg gestaan van de SAR, de Stichting Armenkamp-Reigerskamp! Heel terecht werd KG1 naar hem genoemd!

1. Wat is uw leukste moment/herinnering aan de LHC?

De viering van het 10e Lustrum in 1984 alsmede de bouw en opening van het nieuwe clubhuis in 1991. Verder heb ik uitermate goede herinneringen aan de vele jaren dat ik teams heb gecoached. Er is een aantal jaren geweest dat ik zelfs een Heren-3-team heb gecoached! En recent: het kampioenschap van de Dames onder de enthousiaste en bekwame coaching en training van Frank Wensink.

1. Wat vindt u goed en wat zou u verbeterd willen zien binnen de LHC?

Ongelofelijk moeilijk om daar een antwoord op te geven. Ik ga zeker niet zeggen dat "vroeger alles beter was”!! Wat mij heel veel pijn doet is dat ondanks het feit dat de LHC qua aantal leden een gezonde club zou zijn, er geen werkelijk Heren-1-team in de reguliere competitie speelt de laatste jaren. Ik spreek mijn bewondering uit richting mijn vrienden van ons huidige Herenteam  voor het feit dat zij na een jaar van worsteling in de 3de klasse nu spelen in de reserve 4de klasse en de continuïteit van een Herenteam daardoor in stand houden. Mijn grootste LHC-wens is dus: volgend jaar een Heren-1-team in de reguliere KNHB –competitie en een Heren-2-team voor de hockeyers die niet de druk van "moeten trainen etc.” willen hebben. Laten we er voor zorgen dat door goede training en coaching de continuïteit binnen de club met betrekking tot het formeren van seniorenteams zowel bij de dames als bij de heren gewaarborgd is. Dus dat zij die de seniorenleeftijd hebben bereikt het altijd een eer vinden om voor onze club te spelen. Daar wil ik niet mee zeggen dat de training en coaching van de jongere teams niet alle aandacht verdient! Verder wil ik, gezien het aantal vacatures binnen de club, leden en ouders van leden oproepen die openstaande functies spontaan en zo spoedig mogelijk in te vullen, opdat op alle fronten binnen de LHC de continuïteit gewaarborgd is!

1. Aan wie geeft u de stick door en waarom?

Ik geef "de stick (graag) door" aan degene die echt midden in het club gebeuren staat en naast al die overige vrijwilligers zo’n belangrijke rol in het wekelijkse hockey gebeuren speelt en die met heel veel passie haar functie uitoefent en die er steeds voor zorgt dat de LHC  een goed opgeleid en begeleid "fluitisten korps” heeft: Hetty Helder. vg. Rob Back

VACATURES:

- Organisatie toernooien (familietoernooi en/of Witte Wieven toernooi)

- Barhoofden (6-8 diensten per jaar)

- Lijncoördinator (samenstellen teams en advies, begeleiding en aanspreekpunt voor coaches en spelleiders)

- Organisatie Grote Clubactie (1x per jaar, in het najaar)

- Financiële administratie (uitvoeren boekhouding, verzorgen betalingen en incasso’s)

- Vrijwilligerscommissie (o.a. beheren vacatures, organisatie Clubdag en vrijwilligersavond)